Te hány kóklert és szélhámost tudsz felsorolni az iparágadban? 

A „konkurenseid” közül ki az, aki bár jószándékú, de eltiltanád a szakmától, annyira rossz és káros, amit csinál? És ki a szélhámos, aki léggömböt fúj és csilliókért árulja a szemetet az ügyfeleinek?

Gondolom jó pár nevet, vagy céget fel tudtál sorolni…

A saját területünkön könnyű kiszúrni a szélhámosokat, de ahol nincs tapasztalatunk, ott sötétben tapogatózunk. 

2014 óta foglalkozom marketinggel és webdizájnnal. Ez idő alatt rengeteg ügyféllel beszélgettem, láttam kismillió hirdetést, tanulmányoztam a konkurencia weboldalait és engem is kerestek meg különböző marketing ajánlatokkal. Az igazán kemény leckéket pedig az utóbbi években kapom, amóta vállalkozóként dolgozom. 

Tudni akarod, mik a legtipikusabb csapdák az online szolgáltatások között? Olvass tovább!

Tiéd még a márkád?

A domained a vállalkozásod fejlődésével egyre értékesebbé válik. A weboldalad pedig az első nagyobb összegű befektetéseid egyike volt. Ezt tudják a fejlesztő és a marketing cégek is. 

Elsősorban az egyedi fejlesztésű oldalak készítőire jellemző, hogy olyan szerződést íratnak veled alá, amely szerint az oldalad valójában nem a tiéd, csupán a hasznonélvezője vagy. A domaint is többnyire ők foglalják, kihasználva azt, hogy az emberek többsége nem szívesen foglalkozik „informatikával” és a domain-és tárhelyvásárlást bonyolultnak gondolja. Próbálj meg egy ilyen cégtől váltani, ha nem vagy velük elégedett… (például azért, mert meglepően gyakori, hogy 1,5 hónap kevés nekik arra, hogy átírjanak 2 mondatot a weboldaldon.)

A fenti informatikusok még általában nem szélhámosok, csak ügyeskednek. Ellenben megtörténik időnként, hogy a PPC szakember (aki a Google és Facebook hirdetéseket kezeli) a munka elején hozzáférést kér a domain összes beállításához és a szerverhez. Ha ezt tapasztalod, menekülj! 

Egyrészt, ő nem a fejlesztőd, hivatalosan nem tartozik a munkakörébe a weboldal szerkesztése. Ha mégis erre kérnéd, vagy felajánlja, hogy segít, az persze más eset. De tárhely és domain szintű hozzáférésekre így is csak akkor lesz szüksége, ha egyedi fejlesztésű az oldal. WordPress esetében például bőven elég egy admin jogosultság a kezelőfelületen belül (így csak a weboldalhoz adsz hozzáférést, a domainhez és a levelezéshez nem fér hozzá).

Miért akarnak mindent kontrollálni?

Egyrészt a fejlesztők kapcsán írt függőségi viszonyt próbálják ilyenkor kialakítani veled, amely során gyakorlatilag nem mondhatod fel velük a szerződést. Szép lassan lecserélik a jelszavakat, kiszorítják a korábbi szakembereidet és az övéjük leszel szőröstül, bőröstül.

Másrészt az ilyen cégek gyakran vállalnak keresőoptimalizálást is (SEO), ehhez pedig az általuk kezelt oldalakat alakíthatják át (akár a tudtod nélkül) egyfajta linkfarmmá. Lehet csak évek elteltével veszed észre, hogy a blogbejegyzéseid tele vannak mindenféle hivatkozásokkal.

Konkrét csalást ezek a cégek a domain adataid nélkül is el tudnak követni. Érdemes a hirdetési fiókodban időnként ránézni a ’céloldalak’ menüpontra, hogy milyen URL-ek vannak ott megadva. Viszonylag ritkán ugyan, de előfordul, hogy a hirdetéseid között elrejtenek más oldalakra, például a saját üzletükre mutató reklámokat is. 

A másik jótanács, hogy mindig a te kártyád legyen megadva a hirdetési fiókokban (amit értelemszerűen te állíts be, sose küldd át másoknak)! A Google és a Social felületek védik az adataidat, így ezt a kártyát innen senki nem tudja kinyerni. Egyetlen dolgot tehetnek vele (ha megfelelő a jogosultságuk hozzá), – pénzt tölthetnek át róla a Te hirdetési fiókodba. Azt pedig még vissza lehet utaltatni onnan, így nagy dráma nem történhet. Ellenben ha az ügynökség, vagy szabadúszó vállalkozó kártyája van beállítva, akkor ha nem vagy résen megteheti, hogy a hirdetési keretnek csak egy részét költi el, neked pedig excelben küldi el a kozmetikázott adatokat havonta…

Ha nem tudsz belépni, akkor átvernek?

Bár már a fenti esetek közül mindre láttam példát, szerencsére a vadabb verziók elég ritkán fordulnak elő. 

Gyakori, hogy a weboldalhoz, vagy akár még  hirdetési fiókokhoz sincs hozzáférése az ügyfélnek, mégsincs semmiféle turpisság az egész mögött. Pusztán arról van szó, hogy a szakembernek nem jutott eszébe „tukmálni” a jelszavakat, és/vagy a megrendelőn látszik, hogy leizzad már az internet szótól is és mindegy, hol és hányszor adják ki neki a hozzáféréseket, ha be kell lépnie valamiért, úgyis a szolgáltatót fogja hívni, mert nem találja azokat.  

Én azt gondolom, hogy a Te felelősséged, hogy minden felülethez admin, illetve tulajdonosi jogosultságot kérj. Ez Neked fontos. 

Főleg közepes méretű cégek tulajdonosváltásánál szoktam látni, hogy mekkora káoszt okoz az, hogy a felületek felére nem is emlékeznek, hogy van, nemhogy jelszavuk legyen hozzá. Az átadó fél sokszor azt sem tudja felidézni, hogy ki kezelte az Analytics-et, vagy a Google cégem fiókot. Ez pedig rengeteg kellemetlenséget okoz az új tulajdonosnak.

Segítségül itt egy súgó a legáltalánosabb eszközökről:

  • Weboldal admin hozzáférés (kivétel egyedi fejlesztésnél)
  • Szerver hozzáférés (kivétel, ha egy konkrét személy a szolgáltatód és nem egy nagy cég. Ő nyilván nem fogja kiadni a hozzáféréseket.)
  • Analytics admin hozzáférés – fiók, vagy tulajdon szintű (fontos, hogy te tudd kezelni pl. azt, hogy ki fér hozzá)
  • Google Tagmanager admin hozzáférés (szintén fontos a felhasználókezelés)
  • Search Console admin/tulajdonosi hozzáférés
  • Google Cégem tulajdonosi hozzáférés (csak olyan vállalkozásoknak van Google Cégem fiókja, akik rajta lehetnek a térképen. Nekem pl. nincs, mert helyfüggetlen vagyok.)

Amennyiben hirdetsz:

  • Google Ads admin hozzáférés
  • Facebook Business admin hozzáférés (oldalhoz és hirdetési fiókhoz is) 

Továbbá hírlevél és social felületek jelszavai, hozzáférései.

 

 

Összefoglaló és ajánlás

Egy informatikus, vagy egy online marketinges írathat alá veled olyan szerződést, amellyel magához láncol és kiszolgáltatottá tesz, rosszabb esetben pedig akár szélhámosok áldozatává is válhatsz.

Mit érdemes megtenni azon túl, hogy a lehető legmegbízhatóbb szakembert próbálod kiválasztani?

Legyen rálátásod és kontrollod mindenre! Az összes felülethez kérd el a legmagasabb szintű hozzáférést és lehetőség szerint a szolgáltatóknak csak ahhoz az eszközhöz adj hozzáférést, amelyekhez feltétlenül szükséges és ott is csak olyan szintűt, ami tényleg indokolt.

Ha pedig kíváncsi vagy, milyen további veszélyeknek van kitéve egy vállalkozó, akkor kövess instán és nézd a Horror sztorik vállalkozóknak videósorozatomat: https://www.instagram.com/neobrand.hu/ 

Legyél Te az a Nő, akit soha nem vernek át! 😊

Alberti Dorina vagyok, vállalkozó, a NeoBrand alapítója. 

Az én történetem freelancerként rendhagyó módon indult – meghúztam a határaimat, és mindenki kint marad.

Ezért létrehoztam a saját kis buborékomat, amiben igyekszem mindent a saját értékrendem szerint működtetni.

Az  értékrend szó itt nem csak a népszerű kifejezések puffogtatása az én esetemben. Az értékteremtésben hiszek. A saját márkámban abszolút az edukációra helyezem a hangsúlyt, és azon belül is egy olyan szemléletet próbálok átadni, ami a világot előrevivő, társadalmilag felelős vállalkozások kiépítését teszi lehetővé a trendekkel és a túlfogyasztással szembe helyezkedve. 

Az edukációs vonal mellett szerencsére mára már sikerült elég nagyra fújnom a buborékomat, így azon belül helyezkedik el a Gundel, a New York Café, a Cziniel Cukrászda, és a Margit Medical Center is. A feladatom többnyire weboldalak fejlesztéséből és kezeléséből áll, de van, ahol online ügynökségként funkcionálok, sőt, ha időm engedi, egy-egy kisvállalkozó komplett stratégiájának a kiépítésében is segíteni szoktam. (Bővebben a szakmai hátteremről és a médiamegjelenéseimről itt olvashatsz: https://albertidorina.hu/rolam/)

A középtávú célom az, hogy a NeoBrandre és az edukációra helyezzem a hangsúlyt. Olyan vállalkozóknak szeretnék segíteni, akik őszintén hisznek a márkájukban, büszkék rá és szeretik azt!

Ha kíváncsi vagy rá, hogyan építem fel a NeoBrandet, vagy a folyamatosan frissülő, kissé „baltás stílusú” edukációs anyagaimra, akkor kövess be, vagy írj rám instagramon

Te hány kóklert és szélhámost tudsz felsorolni az iparágadban?

A „konkurenseid” közül ki az, aki bár jószándékú, de eltiltanád a szakmától, annyira rossz és káros, amit csinál? És ki a szélhámos, aki léggömböt fúj és csilliókért árulja a szemetet az ügyfeleinek?

Gondolom jó pár nevet, vagy céget fel tudtál sorolni…

A saját területünkön könnyű kiszúrni a szélhámosokat, de ahol nincs tapasztalatunk, ott sötétben tapogatózunk. 

2014 óta foglalkozom marketinggel és webdizájnnal. Ez idő alatt rengeteg ügyféllel beszélgettem, láttam kismillió hirdetést, tanulmányoztam a konkurencia weboldalait és engem is kerestek meg különböző marketing ajánlatokkal. Az igazán kemény leckéket pedig az utóbbi években kapom, amóta vállalkozóként dolgozom. 

Tudni akarod, mik a legtipikusabb csapdák az online szolgáltatások között? Olvass tovább!

 

Tiéd még a márkád?

A domained a vállalkozásod fejlődésével egyre értékesebbé válik. A weboldalad pedig az első nagyobb összegű befektetéseid egyike volt. Ezt tudják a fejlesztő és a marketing cégek is. 

Elsősorban az egyedi fejlesztésű oldalak készítőire jellemző, hogy olyan szerződést íratnak veled alá, amely szerint az oldalad valójában nem a tiéd, csupán a hasznonélvezője vagy. A domaint is többnyire ők foglalják, kihasználva azt, hogy az emberek többsége nem szívesen foglalkozik „informatikával” és a domain-és tárhelyvásárlást bonyolultnak gondolja. Próbálj meg egy ilyen cégtől váltani, ha nem vagy velük elégedett… (például azért, mert meglepően gyakori, hogy 1,5 hónap kevés nekik arra, hogy átírjanak 2 mondatot a weboldaldon.)

A fenti informatikusok még általában nem szélhámosok, csak ügyeskednek. Ellenben megtörténik időnként, hogy a PPC szakember (aki a Google és Facebook hirdetéseket kezeli) a munka elején hozzáférést kér a domain összes beállításához és a szerverhez. Ha ezt tapasztalod, menekülj! 

Egyrészt, ő nem a fejlesztőd, hivatalosan nem tartozik a munkakörébe a weboldal szerkesztése. Ha mégis erre kérnéd, vagy felajánlja, hogy segít, az persze más eset. De tárhely és domain szintű hozzáférésekre így is csak akkor lesz szüksége, ha egyedi fejlesztésű az oldal. WordPress esetében például bőven elég egy admin jogosultság a kezelőfelületen belül (így csak a weboldalhoz adsz hozzáférést, a domainhez és a levelezéshez nem fér hozzá).

Miért akarnak mindent kontrollálni?

Egyrészt a fejlesztők kapcsán írt függőségi viszonyt próbálják ilyenkor kialakítani veled, amely során gyakorlatilag nem mondhatod fel velük a szerződést. Szép lassan lecserélik a jelszavakat, kiszorítják a korábbi szakembereidet és az övéjük leszel szőröstül, bőröstül.

Másrészt az ilyen cégek gyakran vállalnak keresőoptimalizálást is (SEO), ehhez pedig az általuk kezelt oldalakat alakíthatják át (akár a tudtod nélkül) egyfajta linkfarmmá. Lehet csak évek elteltével veszed észre, hogy a blogbejegyzéseid tele vannak mindenféle hivatkozásokkal.

Konkrét csalást ezek a cégek a domain adataid nélkül is el tudnak követni. Érdemes a hirdetési fiókodban időnként ránézni a ’céloldalak’ menüpontra, hogy milyen URL-ek vannak ott megadva. Viszonylag ritkán ugyan, de előfordul, hogy a hirdetéseid között elrejtenek más oldalakra, például a saját üzletükre mutató reklámokat is. 

A másik jótanács, hogy mindig a te kártyád legyen megadva a hirdetési fiókokban (amit értelemszerűen te állíts be, sose küldd át másoknak)! A Google és a Social felületek védik az adataidat, így ezt a kártyát innen senki nem tudja kinyerni. Egyetlen dolgot tehetnek vele (ha megfelelő a jogosultságuk hozzá), – pénzt tölthetnek át róla a Te hirdetési fiókodba. Azt pedig még vissza lehet utaltatni onnan, így nagy dráma nem történhet. Ellenben ha az ügynökség, vagy szabadúszó vállalkozó kártyája van beállítva, akkor ha nem vagy résen megteheti, hogy a hirdetési keretnek csak egy részét költi el, neked pedig excelben küldi el a kozmetikázott adatokat havonta…

 

Ha nem tudsz belépni, akkor átvernek?

Bár már a fenti esetek közül mindre láttam példát, szerencsére a vadabb verziók elég ritkán fordulnak elő. 

Gyakori, hogy a weboldalhoz, vagy akár még  hirdetési fiókokhoz sincs hozzáférése az ügyfélnek, mégsincs semmiféle turpisság az egész mögött. Pusztán arról van szó, hogy a szakembernek nem jutott eszébe „tukmálni” a jelszavakat, és/vagy a megrendelőn látszik, hogy leizzad már az internet szótól is és mindegy, hol és hányszor adják ki neki a hozzáféréseket, ha be kell lépnie valamiért, úgyis a szolgáltatót fogja hívni, mert nem találja azokat.  

Én azt gondolom, hogy a Te felelősséged, hogy minden felülethez admin, illetve tulajdonosi jogosultságot kérj. Ez Neked fontos. 

Főleg közepes méretű cégek tulajdonosváltásánál szoktam látni, hogy mekkora káoszt okoz az, hogy a felületek felére nem is emlékeznek, hogy van, nemhogy jelszavuk legyen hozzá. Az átadó fél sokszor azt sem tudja felidézni, hogy ki kezelte az Analytics-et, vagy a Google cégem fiókot. Ez pedig rengeteg kellemetlenséget okoz az új tulajdonosnak.

Segítségül itt egy súgó a legáltalánosabb eszközökről:

  • Weboldal admin hozzáférés (kivétel egyedi fejlesztésnél)
  • Szerver hozzáférés (kivétel, ha egy konkrét személy a szolgáltatód és nem egy nagy cég. Ő nyilván nem fogja kiadni a hozzáféréseket.)
  • Analytics admin hozzáférés – fiók, vagy tulajdon szintű (fontos, hogy te tudd kezelni pl. azt, hogy ki fér hozzá)
  • Google Tagmanager admin hozzáférés (szintén fontos a felhasználókezelés)
  • Search Console admin/tulajdonosi hozzáférés
  • Google Cégem tulajdonosi hozzáférés (csak olyan vállalkozásoknak van Google Cégem fiókja, akik rajta lehetnek a térképen. Nekem pl. nincs, mert helyfüggetlen vagyok.)

 

Amennyiben hirdetsz:

  • Google Ads admin hozzáférés
  • Facebook Business admin hozzáférés (oldalhoz és hirdetési fiókhoz is) 

Továbbá hírlevél és social felületek jelszavai, hozzáférései.

 

Összefoglaló és ajánlás

Egy informatikus, vagy egy online marketinges írathat alá veled olyan szerződést, amellyel magához láncol és kiszolgáltatottá tesz, rosszabb esetben pedig akár szélhámosok áldozatává is válhatsz.

Mit érdemes megtenni azon túl, hogy a lehető legmegbízhatóbb szakembert próbálod kiválasztani?

Legyen rálátásod és kontrollod mindenre! Az összes felülethez kérd el a legmagasabb szintű hozzáférést és lehetőség szerint a szolgáltatóknak csak ahhoz az eszközhöz adj hozzáférést, amelyekhez feltétlenül szükséges és ott is csak olyan szintűt, ami tényleg indokolt.

Ha pedig kíváncsi vagy, milyen további veszélyeknek van kitéve egy vállalkozó, akkor kövess instán és nézd a Horror sztorik vállalkozóknak videósorozatomat: https://www.instagram.com/neobrand.hu/ 

Legyél Te az a Nő, akit soha nem vernek át! 😊

Alberti Dorina vagyok, vállalkozó, a NeoBrand alapítója. 

Az én történetem freelancerként rendhagyó módon indult – meghúztam a határaimat, és mindenki kint marad.

Ezért létrehoztam a saját kis buborékomat, amiben igyekszem mindent a saját értékrendem szerint működtetni.

Az  értékrend szó itt nem csak a népszerű kifejezések puffogtatása az én esetemben. Az értékteremtésben hiszek. A saját márkámban abszolút az edukációra helyezem a hangsúlyt, és azon belül is egy olyan szemléletet próbálok átadni, ami a világot előrevivő, társadalmilag felelős vállalkozások kiépítését teszi lehetővé a trendekkel és a túlfogyasztással szembe helyezkedve. 

Az edukációs vonal mellett szerencsére mára már sikerült elég nagyra fújnom a buborékomat, így azon belül helyezkedik el a Gundel, a New York Café, a Cziniel Cukrászda, és a Margit Medical Center is. A feladatom többnyire weboldalak fejlesztéséből és kezeléséből áll, de van, ahol online ügynökségként funkcionálok, sőt, ha időm engedi, egy-egy kisvállalkozó komplett stratégiájának a kiépítésében is segíteni szoktam. (Bővebben a szakmai hátteremről és a médiamegjelenéseimről itt olvashatsz: https://albertidorina.hu/rolam/)

A középtávú célom az, hogy a NeoBrandre és az edukációra helyezzem a hangsúlyt. Olyan vállalkozóknak szeretnék segíteni, akik őszintén hisznek a márkájukban, büszkék rá és szeretik azt!

Ha kíváncsi vagy rá, hogyan építem fel a NeoBrandet, vagy a folyamatosan frissülő, kissé „baltás stílusú” edukációs anyagaimra, akkor kövess be, vagy írj rám instagramon