Soha nem érsz a to-do list végére, feszültséget érzel a teendőiddel kapcsolatosan, emiatt pedig nehezen tudod megengedni magadnak a bűntudat nélküli pihenést?

 

Aztán amikor leülsz  dolgozni, ezer feladat egyszerre borul rád, millió teendő, egy hatalmas káosz, közben eszedbe jutnak a magánéleti kérdések, dolgok. Amikor pedig pihennél, folyton a munkán kattogsz, jönnek az üzenetek, válaszolni kell, beugrik egy ötlet, és soha nincs vége?            

Olyan, mintha egybe lenne folyva az egész?

A legtöbb vállalkozó nagyon magas stresszt él meg az élete több területén is, alig ér a feladatai végére, nincsenek meghúzva a határok a magánéletében és a munkájában sem…
Erre jön rá még plusz nyomásként a social média terhe is, ahol minden nap tökéletes, mindig ér valami új  impulzus, látjuk hogy XY mennyi mindent csinál, hogyan halad (meglehet hogy közben nem is egyedül csinálja),  de mégis azt érezzük, hogy akkor nekünk is ezerrel nyomni kell.
Mindemellett még gyakran futhatunk bele olyasfajta “motivációs” tartalmakba is, miszerint “dolgozz, amíg mások alszanak”, ” a sikerért nagyon keményen meg kell dolgozni”, ” a sikeres emberek hajnalban kelnek”, és a többi a sikerhez ez meg az kell típusú “jótanács”.

Nem is csoda, hogy folyamatosan azt érezzük mindezek hatására, hogy keményen kell dolgoznunk, nincs idő arra, hogy “semmit” ne csináljunk és nehezen tudjuk megengedni magunknak a bűntudat nélküli pihenést.

Tény, hogy a céljainkért valóban meg kell dolgoznunk és lesznek időszakok, amikor a munkán nagyobb fókusz lesz majd,  mint a magánéleten és tökéletes egyensúlyt úgy gondolom, hogy nem is lehet kialakítani. Ugyanakkor a harmóniára tudunk törekedni és szükséges is, mivel az ilyesfajta hozzáállás a legkönnyebb út a kiégéshez!

Márpedig ki szeretné elveszíteni a számára legkedvesebb tevékenység iránti szenvedélyt és tüzet amiatt, hogy túltolja és kiégeti magát? Mégis, ha nem figyelünk oda a fontos szempontokra és a megelőzésre, nagyon könnyen a szakadék szélén találhatjuk magunkat, ahol az a tevékenység, ami egykor a legnagyobb boldogságot okozta, most gyomorgörcsöt hoz és folyamatos feszültséget élünk meg.

Viszont a jó hír, hogy ezen nagyon egyszerűen eltudunk kezdeni változtatni egészen apró kezdeti lépések megtételével, pár új szokás kialakításának bevezetésével és egy adag tudatossággal.

Össze is gyűjtöttem ehhez pár gyakorlati tippet, területeket amik mentén érdemes elkezdeni az ezen való munkát, és jó sok kellemetlenségtől megkímélni magunkat.

A határok kialakítása

A személyes és munkabeli határok kialakítása, meghúzása szerintem életünk egyik legfontosabb területe,  mondhatni alappillére. A jó kialakításuknak óriási szerepe van abban, hogy mennyi feszültségtől kíméljük meg magunkat. Ez egy egészen nagy témakör és rengeteget lehetne róla írni, viszont most leszűkíteném a vállalkozásukra vonatkozóan.

Ha nincsenek meghúzva ezek, vagy a munka-magánélet közötti határokat nem látjuk át, könnyen kialakulhatnak olyan szituációk, hogy amikor éppen a pároddal vacsorázol, megszólal a telefonod, egy ügyfeled vagy üzlettársad keres, vagy éppen a hétvégi pihenődet töltenéd és kikapcsolódnál, de nem tudsz, mert folyton üzenetek érkeznek be és megválaszolod őket.
Ezek könnyen vezethetnek konfliktusokhoz  és jó sok feszültséghez is, Nem hangzik a legjobban…

Éppen emiatt fontos kijelölnünk, letennünk az alapokat és átgondolni pár alapvető kérdést:

-Melyik napokon nem szeretnénk dolgozni?

-Milyen időintervallumban nem szeretnénk már üzenetekre válaszolni?

-Mikor kereshetnek például telefonon az ügyfeleink/ üzlettársaink?

-Milyen időkeretben szeretnénk dolgozni?

-Egyáltalán milyen keretek között képzelem el a számomra ideális vállalkozást?

 

Ugyanide tartozva a munkaidőkeret kijelölése is:

Egy vállalkozás egyik legnagyobb előnye a szabad időbeosztás, ugyanakkor ez lehet az egyik legnagyobb hátrány is abból a szempontból, ha átesünk a rossz oldalra. Mivel nagy valószínűséggel szeretjük amit csinálunk, hiszen ezért lettünk vállalkozók, időnként nehéz lehet “leállítani” magukat, és ha nagyon jön a flow, nyomnánk reggeltől estig… De ez mégsem a jó út. Nincsen egy keret kijelölve, nincsenek beiktatott szünetek és már szinte összefolynak a napok, hetek is, az egész pedig szép lassan egy mókuskerékké változik…

Itt ránézhetünk az alkalmazotti létre is, abból a szempontból, hogy ott megvan egy fix munkaidő keret, amint onnan hazaér valaki, pedig egyértelmű, hogy “kiszakadt” a munkából és pihen. Hétvégén is pihen.  Míg vállalkozóként a hétfő is olyan, mint a szombat és a vasárnap is lehetne kedd.  De ez így mégsem működőképes.

Tedd fel magadnak azt a kérdést, hogy hány órát szeretnél dolgozni egy nap, milyen keretben? Ha most rengeteget dolgozol, akkor kezdd a legkisebb lépéssel, és csökkentsd például egy órával a munkaidőkeretedet, aztán fokozatosan mindig egy kicsivel, egészen addig amíg el nem éred a kívánt célt.

Aztán jelöld ki azt is, hogy melyek azok a napok a héten, amikor pihenőnapod van, amikor nem dolgozol és írd be magadnak előre a naptárba, hogy még véletlenül se tudj rászervezni semmit.

És még ide vonatkozólag kezdd el tudatosítani magadban a munkaidőkeretet. A kezdéshez és befejezéshez pedig kitudsz alakítani magadnak egy rutint, hogy fejben is könnyebb legyen átkapcsolnod. Valami kis gyakorlat, amivel szimbolikusan megnyitod és lezárod a munkaidődet. Ez lehet egy rövid kis ráhangoló/ levezető meditáció, kimenni-bejönni újra az ajtón, átöltözni, szimbolikusan lecsukni a laptopot, vagy bármi kis apróság, amivel jelzed az agyadnak is, hogy mára véget ért a munka és nem is szeretnéd a kattogó ötleteket tovább vinni, mert most a magánéleted következik.

Kezdj el priorizálni

Ha folyton minden ötlet, intuitív gondolat, jónak tűnő dolog felkerül a to-do listre, akkor soha nem fogunk végezni… Ezen könnyíthetünk azzal is, hogy leülünk, fogunk egy papírt és átgondoljuk a következő időszak céljait és megnézzük, hogy a jelenleg végzett feladataink közül mennyi áll valóban összhangban és szükséges ennek a célnak az eléréséhez? Amennyiben a válasz nem nagyon vagy egyáltalán nem, húzzuk le a listáról, írjuk be a naptárba egy későbbi időpontra és engedjük el.

A célok kijelölésénél mindig fontos szempont az is, hogy reálisak legyenek. Márcsak azért is, mert ha a jelenlegi idő- vagy energiaforrásaink nem állnak rendelkezésre és túl nagy feladatot akarunk egyedül elvégezni, a nagy nyomás mellett könnyen bele is bukhatunk, ami aztán persze még több feszültséget és rossz érzést tud szülni.

A Pareto- elv szerint az eredmények 80%-át a munka 20%-a hozza. Ez alapján is átgondolhatod a listádon szereplő feladatokat és elkezdheted priorizálni, kiszórni, vagy naptárba írni őket.

 

És még egy fontos gondolat: akkor is állj meg pihenni, ha nem érzed magad fáradtnak. A hangsúly itt főként a megelőzésen van, és amúgy is jobb ezeket a dolgokat előre kivédeni,. Hiszen ha akkor állunk meg pihenni, amikor már jól kifárasztottuk magunkat, sokkal hosszabb lesz kipihenni, mintha konzisztensen időt és figyelmet fordítunk erre, és nem várjuk meg míg valóban baj lesz.

Persze van, hogy ez nagyon nehéz és nem tudjuk bűntudat nélkül megengedni magunknak a pihenést.  Itt például egy kicsit átformálhatjuk a gondolatainkat és megnézhetjük azt, hogy ha nem állunk meg pihenni, feltöltődni, vagyis nincs már semmink, vagy alig valamink, akkor nyilvánvalóan másoknak sem fogunk tudni adni semmit. Tehát ahhoz, hogy az ügyfeleinket/ üzlettársainkat (illetve akár a magánéletünkben is a szeretteinket) valóban teljes minőségben szolgálni tudjuk és tudjunk nekik adni, először magunknak kell adnunk. Vagyis végső soron nézheted úgy is, hogy ezt a vállalkozásodért (és azokért az emberekért akiket szeretsz) is teszed. Vagyis valamilyen szinten az is feladatod, hogy pihenj. Sőt, a pihenés is egy feladat!

Ha pedig úgy érzed, hogy kicsit szétestek a dolgok körülötted, nehezen találod a módot arra, hogy megfelelően kialakítsd, először is tudd, hogy ez teljesen normális, időnként mindenkivel előfordul, hiszen egy vállalkozás azért nem mindig egyszerű, viszont kérhetsz hozzá segítséget. Bátran keress egy számodra szimpatikus coachot, mentort, vagy bármilyen más segítő szakembert és vedd igénybe a támogatását.

Remélem hasznos volt számodra ez a kis írás, kívánom Neked, hogy kellemes harmóniában építsd fel a sikeres vállalkozásod! 🙂

 

Fodor Klaudia

További tartalmakért kövess az Instagramon:

www.instagram.com/fodorklaudiacoaching

Vagy még több extráért csatlakozz a zárt önfejlesztő Fb közösségemhez:

https://www.facebook.com/groups/166556818664086/