A havi téma a vállalkozásindítás, így igyekeztem olyan filmeket összegyűjteni, amik erről szólnak – vagy szólhatnának.
Jelen esetünkben a Dolgozó lány, (eredeti cím: Working girl), egy ’88-as film lévén nyilván nem a saját egyéni vállalkozását indítja el, viszont nézhető azzal a szemüveggel is, ha tanulni szeretnél belőle. A vállalkozásindítás is hasonlóan működik, mint a film cselekménye: személyiségfejlődés és folyamatos kitartás a szuper ötleted mellet.
A történet elején főhősnőnknek (Tess) van egy párkapcsolata a legmérgezőbb típusú férfivel. Bár a legtöbben már komoly párkapcsolatban éltek, és valószínűleg nem egy nárcisztikussal, de mindig vannak kivételek, amikor nem látod meg, vagy nem akarod meglátni az intő jeleket.
Kezdjük azzal, hogy egy nárcisztikus embernek mindig ő maga lesz az első, de sajnos az egészségtelen, túlzó módon. A filmben is látszik, hogy mennyire nem is fontos neki Tess, a születésnapjára is olyan ajándékot vett, ami valójában magának okoz örömet. Az, ahogy beszél vele szinte az összes közös jelenet alatt tükrözi azt – számomra – hogy Tess-nek ezért nincs önbizalma, mert egyfolytában el van nyomva. Ez a nárcisztikusok fő fegyvere, hogy amikor Te próbálnál szárnyra kelni, rögtön lehúznak, maradj meg a kis házi rabszolgájuk, aki kielégíted minden igényüket. Persze mindet sosem fogod tudni kielégíteni, hisz saját magukkal van bajuk legbelül, de annyira el vannak telve maguktól, hogy nem fogják észrevenni. A megcsalással is pont ezt mutatja, hogy mivel Tess már szeretné a szárnyait bontogatni, ő veszélyben érzi magát és keres egy olyan nőt, aki fölé ismét fölé kerekedhet, tehát egy butácska lányt. Erre rengeteg példát találunk a média világában is.
A film lényege viszont nem ez, de sokszor fogom még emlegetni a férfiakat és a párkapcsolatokat, mert nagyon fontos a lelki egészségednek az, hogy milyen ember mellett élsz és hogyan is mérgez vagy segít téged lelkileg. Ez elengedhetetlen lételeme a vállalkozás működtetésének, hogy otthon kiegyensúlyozott környezetben élj.
Azt nagyon érdemes megfigyelni, hogy mennyire más nőként viselkedik majd főhősnőnk, amikor felveszi azt a fekete ruhát első alkalommal. Ezért szoktam hangsúlyozni a külsőnkre fordított figyelmet, mert rengeteget tud dobni az önbizalmadon, ha úgy öltözöl fel, ahogy a legjobban és legszebbnek érzed magad, és ahogy az énképed lebeg valójában a lelki szemeid előtt.
Elhangzik egy idézet is ehhez kapcsolódóan – pontosabban még ez előtt, de szerintem ez váltja ki benne a hatást arra, hogy felvegye azt a ruhát és levágassa a haját).
„Öltözz slamposan, és megjegyzik a ruhád;
öltözz kifogástalanul, és megjegyzik a Nőt.”
/Coco Chanel/
Ezzel egyébként sokáig nem értettem egyet, de mostmár érzem az utóbbi években, hogy mekkora igazság van benne. Erről készül egy kifejtő poszt és blogcikk is a közeljövőben.
Érdekes ez a dolog, mert szerepet játszik, de valójában alapból benne van az a határozottság, amit előad, csak a titkárnő mivolta miatt érzi magát kevésnek. Szerintem az is közrejátszik, hogy végre megszabadult a mérgező férfitől, akiről eddig nem is vette észre, hogy valójában mennyire lehúzza, és így főnixként újjászületett hamvaiból.
Visszatértve a szerepjátékra, nekem rendkívül unszimpatikus az, amikor valaki többnek akarja magát láttatni előnyszerzés szempontjából. A filmbéli lánynak viszont megbocsájtom ezt, mert a saját igazának a bebizonyításáért teszi.
Többször olvastam már a “fake it ’till you make it” frázist és sosem értettem, hogy miért akar valaki mást előadni, mint ami. Aztán az évek során, ahogy egyre több emberrel volt őszinte mély beszélgetésem, megértettem, hogy nem mindenki rendelkezik alapvető önbecsüléssel, ahogy én és nem hiszi el magáról, hogy bármire képes, ahogy én. Hozzátenném, én sem tudom, hogy honnan van, hisz én is ugyanolyan lelki „terrort” éltem meg egy nem egészségesen funkcionáló, egyszerű családban, mint a mai magyar felnőttek 80%-a.
Tess is említi a film végén, hogy onnan, ahol ő van, nem is lehet feljebb jutni, csak ha megszegi a szabályokat. Ezzel is csak részben értek egyet – például jelen esetben igen, amikor a saját ötletéért szeretne megküzdeni, egy olyan tudással, ami egyébként a fejében van, viszont az ő helyzetében süket fülekre találna.
Ebben sajnos igaza is van, legalább is azokban az időkben. Valóban így volt, nekünk már fogalmunk sincs, hogy milyen „könnyű dolgunk” van. Az is igaz, hogy még ennek a hátszelét ma is érezzük, ma sem vagyunk elfogadva bizonyos területeken nőként, de leginkább a saját démonainkkal való küzdés az ami jelenleg is sokunkat megakadályoz.
És ide kapcsolódik szorosan az is, amit sokan még most sem vesznek észre, hogy nem kell vezetői pozícióban lévő nőként férfiasan viselkedni, vagy öltözni. Ennek Mr. Ford is hangot ad egyébként, és annak is, hogy pont ezért tetszett meg neki Tess.
A magabiztos nő, aki mer úgy felöltözni, ahogyan valóban csinosan érzi magát, emellett pedig magabiztosan, kitartóan küzd az ötletéért: ez az a kombó hölgyeim, ami a férfiaknál az ellenállhatatlan kategória.
És itt változnak meg igazán a dolgok, amikor bekapcsolódik a pozitív, bátorító szerelmi szál, aki minden szempontból pozitívan hat Tess-re és a céljaira. Ez azt szimbolizálja számomra, hogy csak egy pozitív, támogató férfi mellett lehetünk csak önmagunk és érhetünk el valódi sikereket. Természetesen ez mind szingliként is működik, ha nem kudarcként fogod fel az egyedüllétet – akárhány éves is vagy – , hanem saját magad tiszteleteként az által, hogy nem töltesz időt valakivel, csak azért, hogy ne légy egyedül, hanem kizárólag olyan férfit engedsz majd be az életedbe, aki valóban méltó hozzád. Addig pedig szépen, folyamatosan fejlődsz azzá a nővé, akivé válni szeretnél.
Ami még fontos a történet kereksége szempontjából, az a főnöke negatív személyisége. Hozzá kapcsolódik a film mondanivalója is: ne hagyd magad, állj a sarkadra, ha valamit kitaláltál, akármilyen élethelyzetben légy is!
Viszont, azt is mérlegeld, hogy biztos vagy-e olyan helyzetben, hogy nyertesként jöjj ki belőle és megéri-e a vesződést.
Hisz egy ilyen személy, aki képes ellopni más ötletét, kevés empátiával és hatalmas egóval rendelkezik és sosem ismerné be, hogy hazudott. Inkább támadásba lendül ellened mindenféle tanult manipulációs eszközökkel. A film végén is erre látunk egy gyenge próbálkozást.
Ha te kiegyensúlyozott környezetben élsz, és bízol magadban, akkor nem kell emiatt aggódnod, nem fog „földhöz vágni” egy ilyen ötlet elvesztése, hisz folyamatosan fognak jönni a jobbnál jobb ötleteid és mindig tudsz tovább fejlődni.
Ha pedig az ötleted valóban hatalmas – mint a filmben is – akkor nem szabad elengedned, belenyugodnod, mert be tudod majd bizonyítani, hogy a tiéd és minden tényező melléd fog állni, ahogy a film végén is történt. 🙂